Robin Nordin, lastbilschaufför Östersund

Robin Nordin, lastbilschaufför på Kyl- och Frysexpressen i Östersund

”Äntligen får jag köra lastbil – det har jag drömt om sedan jag var liten”
Robin Nordin är lastbilschaufför på Kyl- och Frysexpressen i Östersund. Han tog sitt CE-körkort i december förra året, såg en annons, sökte jobbet och började jobba fem dagar senare. Nu är han precis klar med den tre veckor långa introduktionen och har fått köra lastbilen själv några gånger mellan Östersund och Åre. Något Robin sett fram mot länge!

Robin Nordin bor i Hammerdal, sju mil utanför Östersund. Han är utbildad grävmaskinist men har jobbat större delen av sitt yrkesverksamma liv i en husmodulsfabrik. På grund av dåliga tider i byggbranschen och vikande efterfrågan blev Robin varslad från fabriken i början av 2023. Han blev då erbjuden att gå en förarutbildning via Arbetsförmedlingen.

– Jag har drömt om att få köra lastbil sedan jag var liten, så det kunde inte bli mycket bättre. Anledningen att jag inte tagit körkortet tidigare är för att jag tyckt att det varit för dyrt. Nu när jag fick utbildningen via Arbetsförmedlingen tog jag chansen. Det är jag väldigt glad för, berättar Robin.

Som ny lastbilschaufför hos Kyl- och Frysexpressen får du en introduktion på mellan två och tre veckor. De första veckorna får du åka med som passagerare för att iaktta och lära dig så mycket som möjligt om bilen och turerna du ska köra. Tredje veckan får du köra själv, men då med en erfaren chaufför vid din sida.

– Jag har fått ett väldigt fint mottagande. Det kändes bra att ha någon med sig första tiden. Jag fick åka med flera olika förare de första veckorna vilket var bra då jag lärde känna flera i gänget. Förutom att lära sig bilen, hur turerna går och vilka stopp jag ska göra är det mycket annat att lära sig. Som hur och i vilken ordning godset ska lastas på lastbilen, hur man tankar med gas, hur man läser en fraktsedel och hur kundernas appar ska fyllas i vid leverans. Dessutom ingår ett antal digitala utbildningar, bland annat om hur kylaggregatet i bilen fungerar, hur livsmedel ska hanteras för att inte frys- och kylkedjor ska brytas och hur man kör så bränslesnålt som möjligt, berättar Robin.

Robin kommer till största del att köra distributionstransporter av mat och dryck från terminalen i Östersund till livsmedelsbutiker, restauranger, pubar och caféer i Åre. Det brukar vara mellan 8 och 12 stopp per tur. Kyl- och Frysexpressen i Östersund kör ca 3 turer om dagen till Åre, under högsäsong kan det bli ännu fler.

– Mitt skift börjar klockan 04.00 eller 05.00 på terminalen i Östersund. Då hämtar jag ut bilen jag ska ha, plockar upp fraktsedlar och åker till porten jag blivit tilldelad. Sen börjar jag lasta. Det tar mellan 40 minuter och en timme, beroende på hur mycket som ska med. Det som ska av först, ställs på sist. Sen åker jag mot Åre och börjar lossa ute hos våra kunders kunder. Ofta ringer jag i förväg och säger att jag är på väg. Vissa kunder kommer med skoter eller fyrhjuling för att plocka upp sitt gods, men vanligast är att jag kör in deras rullburar eller lastpallar i ett kylrum eller liknande och tar med deras tomgods tillbaka. Sen åker jag hemåt. Ibland hämtar jag gods hos några av våra lokala matproducentkunder. Innan jag parkerar bilen för kvällen tankar jag upp den, så att det bara är att åka morgonen därpå, berättar Robin.

Robin jobbar fyra dagar i veckan och är ledig tre. Totalt jobbar han 40 timmar i veckan, så det blir 10 timmar per dag.

– Att vara distributionschaufför är både ett serviceyrke där du träffar många människor och ett fysiskt ganska tungt arbete. Det är en kombination som passar mig bra då jag är en social person som är van att jobba med kroppen. Jag är dessutom en lugn och trygg person. Det ska mycket till för att jag ska stressa upp mig. Det kan nog vara en bra egenskap som chaufför, säger Robin.

Robin bor själv. När han inte jobbar gillar han att spela golf, jaga älg och att åka snöskoter med polarna.

– För bara några veckor sedan körde jag min första lastbilstransport. Det kändes precis som jag tänkt mig. En sån skön frihetskänsla att sitta där bakom ratten. Tänk att jag blev lastbilschaufför till slut.