Historia

Kyl- och Frysexpressen har en lång och spännande historia som vi är väldigt stolta över.
Sedan 1897 har vi tillhandahållit transporter under olika namn och olika ägarkonstellationer. De första transporterna gick med häst och vagn. Idag är vi ett av Sveriges största logistikbolag med kunder över hela landet.

1897
Carl Jansson startar åkeriet, som ligger till grund för Kyl- och Frysexpressen, med en häst på Folkungagatan på Södermalm i Stockholm.
1902
Åkeriet får tillstånd för 12 hästar.
1923
Första lastbilen köps in. Lastbilen är utrustad med tipp vilket vid den här tiden är väldigt ovanligt.
1929
Carl Janssons son, Erik Jansson, tar över åkeriet som byter namn till J E Janssons Åkeri.
1933
Åkeriet har nu vuxit och har 16 lastbilar och 7 hästar.
1939
Andra världskriget bryter ut. Åkeriets bilar drivs med gengas. Antalet hästar ökar till 43 stycken. En lastbil kostar 17 000 kr.
1951
Kontor och verksamhet flyttar till Virkesvägen i Södra Hammarbyhamnen med garage för samtliga fordon och lastbilen. Åkeriet har nu 27 lastbilar.
1957
Åkeriet köper in Sveriges största privatägda grävmaskin för 473 000 kr. Maskinen används på kraftverksbyggen i Norrland och i gruvorna kring Malmberget.
1961
Detta är sista vintern hästen får vara med. Häst med vagn och kusk användes för att sanda parkvägar.
1963
Erik Janssons son, Rolf Jansson, tar över. Han är nu tredje generationen Jansson som driver åkeriet.
1966
Företaget Paketexpressen införlivas i bolaget vilket också blir inkörsporten till att börja transportera livsmedel. Första frysbilen köps in, en Volvo F 85. Åkeriet ändrar namn till Kyl- och Frysexpressen.
1977
Ett nytt kontor, verkstad, smörjhall och lastbilstvätt invigs i Årsta i Stockholm.
1996
Åkeriet har nu 60 kyl- och frysbilar. En ny omlastningsterminal för kylda och frysta livsmedel invigs i Årsta. Rolf Jansson säljer åkeriet till Nor-Cargo efter 33 år som ägare och VD.
1998
Nor-Cargos svenska del går i konkurs. Kyl- och Frysexpressens verksamhet köps ut av bolagets ledningsgrupp i vilken Rolf Janssons son, Niclas Jansson ingår. Omlastningscentralen i Årsta byggs ut med utökad kontorsdel. Kyl- och Frysexpressen byter namn till Kyl- och Frysexpressen Mälardalen AB.
2008
Niclas Jansson, fjärde generationen Jansson, köper ut de andra delägarna ur Kyl- & Frysexpressen Mälardalen AB. Åkeriet har nu 140 anställda och omsätter 120 miljoner.
2014
Kyl- och Frysexpressen Mälardalen AB flyttar till ny kombiterminal i Årsta.
2020
Kyl- och Frysexpressen Mälardalen AB köper Postnord Thermo AB tillsammans med Dinera Sverige AB. Postnord Thermo byter namn till Kyl- och Frysexpressen Nord.
2021
Kyl och Frysexpressen Nord AB inviger en ny omlastningsterminal i Luleå.
2023
Kyl- och Frysexpressen Nord AB köper Kyl- och Frysexpressen Mälardalen AB. En koncern bildas där Kyl- och Frysexpressen Mälardalen är ett helägt dotterbolag till Kyl- och Frysexpressen Nord. Bolaget kommunicerar från och med 2023 under det gemensamma varumärket – Kyl- och Frysexpressen.

Vår historia tar sin början redan 1897 i Stockholm