
Via Roséns Saluhall når lokala matproducenter i Västerbotten ut till fler
16 okt 2025
Förra veckan lanserades webbutiken Roséns Saluhall. Det är en digital marknadsplats för lokala matproducenter i norr och kunder som vill handla närproducerade livsmedel. Satsningen är ett initiativ från VK Media i Umeå. Kyl- och Frysexpressen ansvarar för lagring, plock- och pack av matkassarna samt hemdistribution.
Robert Mejtoft, säljare och affärsutvecklare, på Kyl- och Frysexpressen i Umeå blev kontaktad av VK Media i början av året.
– De berättade om sin idé och undrade om vi kunde erbjuda lagringsutrymme i vår terminal i Umeå. Då jag ställde frågan hur de skulle sköta plock och pack av matkassarna samt hemdistribution sa de att de tänkt sköta det i egen regi. Efter några möten där jag presenterade hur vi skulle kunna hjälpa dem med alla delar i logistiken ändrade de sig, så sedan i våras har vi arbetat tillsammans för att ta fram en riktigt bra produkt mot kund, säger Robert.
I Rosens Saluhall erbjuds livsmedelsproducenter i norr, stora som små, att sälja sina produkter online. VK Media sköter marknadsföring och försäljning via sina många kanaler samt anlitar Kyl- och Frysexpressen för att sköta logistiken. I dag finns ca 11 leverantörer i webbutiken, men fler är på gång in.
– Det är en bra lösning för livsmedelsproducenter som vill nå ut till privatpersoner och företag i och omkring Umeå. De kan fokusera på att producera livsmedel, så hjälper vi till med det andra. VK Media marknadsför både de enskilda leverantörerna och Roséns Saluhall i sina olika kanaler och vi, med vår kompetens och erfarenhet inom tempererad logistik, säkerställer att varorna lagras i kyl- eller fryslager i vår terminal och transporteras på ett säkert sätt med en obruten kylkedja, säger Robert Mejtoft.
I dealen med Roséns Saluhall ingår att varje livsmedelsproducent har en egen pallplats i Kyl- och Frysexpressens lager. De ansvarar själva för att leverera varorna till terminalen.
– Om producenterna vill kan vi hämta varorna hos dem samt erbjuda mer lageryta, kylt eller fryst, om de behöver. Detta mot en extra kostnad, berättar Robert.
Om du som privatperson vill beställa matvaror via Rosens Saluhall gör du det enkelt via www.rosenssaluhall.se. Beställningen måste göras senast tisdag kl 23.45 för att du ska få din leverans på torsdag samma vecka. Du väljer själv om du vill ha varorna hemlevererade till dörren eller hämta din matkasse på Kyl- och Frysexpressens terminal.
– På onsdagar får vi en orderlista från Roséns Saluhall som medarbetarna i vår terminal plockar och packar i matkassar under torsdagen. För den som vill hämta sina varor på vår terminal i Klockarbäcken, har vi utlämning torsdagar mellan kl 15 och 18 på Depåvägen 1. Hemleveranserna i Umeå tätort sker med vår distributionsbil samma kväll mellan 17 och 21, berättar Robert.
För den här satsningen har Kyl- och Frysexpressen tagit in ett nytt TMS-system där de både planerar rutter och hanterar ordrar.
– Vi kan skicka ut notiser via SMS till kunderna när matkassen är klar att hämtas hos oss alternativt när den kommer att levereras hemma vid deras dörr. Systemet ger förslag på rutt baserat på de ordrar som kommit in. Det underlättar arbetet avsevärt för våra transportledare. Våra chaufförer ser rutten via en app i mobilen och kan fotografera matkassen vid leverans för att visa att leverans skett om kunden inte är hemma. Det fungerar väldigt bra, förklarar Robert.
Roséns Saluhall vänder sig i första hand till privatpersoner, men även företag är välkomna att handla.
– Just nu planerar vi att ta fram en låda med lokala delikatesser inför jul som kommer att säljas både till privatpersoner och företag. Det tror vi kan bli en populär julgåva, säger Robert.
Efter att ha testkört webbshopen och logistikflödet ordentligt lanserades webbshopen förra veckan och de första leveranserna gick i torsdags. Allt flöt på utan problem.
– Vi behöver öka självförsörjningsgraden i samhället och att handla lokalt är en central del för att åstadkomma det. Vi är glada att kunna stötta VK Medias initiativ med våra logistiklösningar och därmed vara med och bidra till att fler matproducenter i norr når ut till nya potentiella kunder och förhoppningsvis kan sälja mer. Nu hoppas vi att både producenter och kunder nappar på konceptet så detta blir en succé, avslutar Robert Mejtoft.