Rikstäckande butiksdistribution för Paul & Thom

PAUL och THOM är ett av Sveriges snabbast växande och mest framgångsrika grossistföretag. De importerar och säljer högkvalitativa chark- och delikatessprodukter från små gårdsproducenter i Europa till livsmedelsbutiker och restauranger i hela Sverige. Kyl- och Frysexpressen är PAUL och THOMs transport- och logistikpartner sedan drygt 20 år. Vi ser till att delikatesserna hanteras korrekt hela vägen och därefter levereras till rätt butik och i rätt tid.

PAUL och THOM importerar och säljer lufttorkade och förädlade produkter som prosciutto, parmaskinka, salami, inläggningar, salamichips, ölkorv, grissini och smaksättare till detaljister som ICA, Coop, Citygross och Willys samt flera restauranger.

Bokningar läggs varje dag, ofta halvpallar. Totalt blir det ca 13 500 sändningar per år. Kyl- och Frysexpressen hämtar godset på PAUL och THOMs lager i Rosersberg utanför Stockholm varje vardag, ibland två gånger per dag, framför allt på måndagar och tisdagar. Från Rosersberg körs godset till Kyl- och Frysexpressens terminal i Årsta där det sorteras och sedan transporteras och distribueras till livsmedelsbutiker och restauranger i hela Sverige.

– Vi ställer höga krav när vi väljer våra samarbetspartners. För att få köra och hantera våra kvalitetsprodukter behöver vi en kvalitetsmedveten leverantör som förstår vår affär, är proaktiv, säkerställer att kylkedjor hålls och levererar i rätt tid. Våra säljare plockar i butik, så det är viktigt att bilarna är på plats enligt överenskommelse. Det är även viktigt med en öppen och rak dialog och att eventuella problem som uppstår löses tillsammans. Allt detta får vi som kunder hos Kyl- och Frysexpressen. Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete, säger Daniel Magnusson, VD på PAUL och THOM.

Historien om PAUL och THOM
Grunden till det som idag är PAUL och THOM startades i början av 1990-talet av Thomas Lüttgenau. Thomas föddes och växte upp i staden Gummersbach utanför Köln i Tyskland. Hans onkel Paul var charkuterimästare i staden och det bästa Thomas visste var att följa med honom till hans butik. Av honom fick han lära sig allt om vikten av goda råvaror, svinn och förädling. Där blev han också varse om hur viktigt det är med bra relationer till sina kunder och om det personliga mötet. När Thomas flyttade till Sverige i början av 1990-talet blev han förvånad över det begränsade utbudet av bra salami och korv i livsmedelsbutikerna. Han mindes sin onkels ord ”Alla ska ha råd att äta riktigt bra chark” och började importera tyska charkprodukter som han sålde till livsmedelsbutiker. Mellan 1994 och 2014 drevs företaget under namnet Gourmetgruppen. 2014 gjordes en omstrukturering i bolaget, sortimentet renodlades med fokus på egna produkter och namnet ändrades till PAUL och THOM. Grundaren Thomas är än dag ägare till företaget.